top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverAlienCarlier

7 stappen voor het implementeren van generatieve AI

“Generatieve AI heeft het potentieel om een gamechanger te zijn voor HR. Het potentieel van mensen benutten door medewerkers in staat te stellen zich te concentreren op werk met een grote impact. Ik geloof dat het veilig verbeteren van workflows met AI ons kan helpen precies dat te doen, maar het raakt ook enkele van de meest gevoelige gegevens van een organisatie. De prioriteit geven aan gegevens privacy is dus het allerbelangrijkst.

We geloven dat AI een integraal onderdeel zal (en gaat) worden van de manier waarop we werken, om mensen meer tijd te geven om nog belangrijker werk te doen. Om dat te doen, kiezen we voor een systematische aanpak om het potentieel van AI volledig te benutten, terwijl we zorgen dat veiligheid en gegevens privacy de kern blijven van alles wat we doen. In deze sectie delen we ons plan om in 7 stappen een generatief AI-programma in jouw organisatie te implementeren.





1. Ontdek wat je met generatieve AI kan verbeteren


Beoordeel jouw huidige HR-processen tijdens de volledige loopbaan van medewerkers. Kijk waar AI mensen kan helpen bij het produceren van structuren, nieuwe teksten, of andere innovatieve concepten. Identificeer gebieden die je kunt verbeteren, gebaseerd op impact. Beperk jezelf niet te snel in deze identificatie fase. Technologie ontwikkelt zich snel en de beperkingen van vandaag kunnen morgen alweer verdwenen zijn. Evalueer deze gebieden op hun potentiële impact (zoals tijd- en kostenbesparingen, implementatietijd en risico’s).


2. Evalueer en begin klein


Kies slechts één pilot. Iets met een hoge potentiële waarde en een laag risico, waarmee je kunt starten. Rol jouw pilot iteratief uit en besteed hier niet te veel tijd aan. Zo voorkom je dat je in details blijft hangen.


3. Kies de juiste tools en platforms


Het is makkelijker om met bekende leveranciers te werken, juridische teams maar het kan lonen om een nieuwe leverancier te vinden.

Je zult zien dat startups ogenschijnlijk verder gaan met AI dan grotere leveranciers. Zij hoeven zich namelijk minder zorgen te maken om reputatieschade en hebben dus minder te verliezen. Het kan een aanzienlijk risico zijn om voor een kleine, onbewezen AI-startup te gaan, terwijl grotere organisaties over gevestigde processen beschikken rond onder meer juridisch toezicht en gegevensbescherming.


4. Werk samen met jouw IT-, data beveiligings- en juridische teams


Kleine- en middelgrote organisaties hebben misschien geen IT-, data beveiligings- of juridische teams. Maar als dit bij jou wel zo is, is het goed om ze in dit stadium al te betrekken.


5. Implementeer AI-oplossingen en monitor hun prestaties


Zorg dat je de belangrijkste statistieken hebt geïdentificeerd om de impact van AI-tools op je organisatie te meten. Deze moeten betrekking hebben op tijd- en kostenbesparingen.


Voorbeeld; Houd statistieken bij als je de bestede tijd aan het beantwoorden van verzoeken van medewerkers wilt verminderen. Denk bijvoorbeeld aan het aantal verzoeken dat je per maand ontvangt en het percentage daarvan dat AI automatisch op een acceptabel niveau beantwoordt. Zet dat af tegen de tijd die per verzoek wordt besteed als een mens deze beantwoordt, en je krijgt het resultaat van uw tijdbesparing


6. Communiceer de resultaten met je organisatie


Stakeholders binnen je organisatie, hebben wellicht vooroordelen over AI, op basis van anekdotes die ze in de media meekrijgen. Maar misschien zie je verrassende resultaten. Het is belangrijk om deze te delen zodra ze zich voordoen.


7. Herhaal en verfijn op basis van feedback en resultaten


Gebruik statistieken die je meet om je test te verfijnen en bouw jouw eigen routekaart op van wat je per kwartaal wilt testen.


TIP; Je kunt een scrum raamwerk gebruiken om te zorgen dat je tests niet overspoeld worden, maar juist leiden tot directe, iteratieve verbeteringen voor je organisatie.




7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page