top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverAlienCarlier

De invloed van AI op business analyse.

AI is niet langer een modewoord, maar heeft de laatste tijd voor enorme golven gezorgd in de technologie-industrie, vooral door de snelle evolutie van ChatGPT.


De impact op ons leven is onmiskenbaar.


AI is meer dan alleen een chatbot en kan grote hoeveelheden vragen van klanten beantwoorden, markttrends nauwkeurig voorspellen en zelfs verborgen gebreken opsporen lang voordat ze zich openbaren.

Het is dan ook geen verrassing dat bedrijven AI zijn gaan gebruiken om hun activiteiten te verbeteren en een concurrentievoordeel te behalen.


Maar wat betekent dit voor business analisten? Wordt het beroep overbodig of creëert de opkomst van AI nieuwe kansen voor hen om te floreren?

Laten we eens duiken in de relatie tussen AI en bedrijfsanalyse en zelf een kleine voorspelling doen.



Business analisten and brains.


Het idee dat AI bedrijfsanalyses binnenkort overbodig maakt, is moeilijk te bevatten.


Professionele bedrijfsanalisten voegen waarde toe aan organisaties op manieren waar AI-fanaten alleen maar van kunnen dromen, dus het is onwaarschijnlijk dat bots hun taak volledig zullen overnemen.


Om een serieuze bedreiging voor het beroep te vormen, zou AI:

de kloof tussen een bedrijf en zijn IT-team overbruggen, samenwerken met belanghebbenden bij het opstellen, prioriteren en verfijnen van vereisten,

effectief communiceren met belanghebbenden en zorgen voor vooruitgang richting projectdoelen, bedrijfsprocessen begrijpen en deze vertalen naar technische vereisten, en

een creatieve aanpak hanteren om bedrijfsproblemen op te lossen.

Dat is een hele opgave, zelfs voor een supercomputer. De volgende keer dat je met je AI-vriend aan het chatten bent, moet je maar eens proberen of hij een van deze dingen ook maar enigszins goed kan.


Het is ongetwijfeld een waardevol hulpmiddel, maar het zal bedrijfsanalisten niet snel vervangen.



AI als nieuwe superkracht


Nu we hebben vastgesteld dat AI een blijvertje is, hoe kunnen professionals in bedrijfsanalyse het beste uit AI halen?


Het antwoord is simpel: gebruik het om de dingen waar ze al bekend om staan te verbeteren, zoals het gebruik van gegevens om betere zakelijke beslissingen te nemen.


Door AI aangedreven tools voor bedrijfsanalyse bieden inzichten die anders verborgen zouden blijven in de gegevens, en ze kunnen repetitieve taken automatiseren om te helpen bij het prioriteren van strategisch werk. Voorspellende analyses kunnen bijvoorbeeld trends en patronen identificeren en deze inzichten kunnen worden gebruikt om middelen verstandiger toe te wijzen.


Bovendien kan natuurlijke taalverwerking (of NLP) automatisch rapporten genereren uit ongestructureerde gegevensbronnen zoals sociale media en enquêtes voor klantenfeedback, die vervolgens kunnen worden gebruikt om in een mum van tijd nieuwe mogelijkheden met klanten te verkennen.


Als het aankomt op het nemen van betere beslissingen voor bedrijven, is bedrijfsanalyse + AI een hack van de bovenste plank.




13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page